De Balie kondigt op haar affiche de lezing van
Jagdish Bhagwati, die op zondag 11 januari 2004 om 15.00 uur werd gehouden als volgt aan. ‘ De Indiase ontwikkelingseconoom Jagdish
Bhagwati, professor aan Colombia University (NY) en inspirator van Johan Norberg,
houdt een hartstochtelijk pleidooi voor arbeidsmigratie. En bekritiseert de ‘anders-globalisten’.
De professor hield zijn betoog in het Engels met soms enigszins binnen ’s monds
gemompel en doorspekte dit betoog met jiddische moppen, humoristische opmerkingen
over het hindoeisme, levenservaringen in zijn gezin, etc. en dit gevoegd bij de
beperkte kennis van het Engels van de notulist maakte het niet eenvoudig van
zijn betoog verslag te doen.
De
professor begin met te zeggen dat hij in economische zin veel over de
globalisering kan zeggen, maar hij wil vanmiddag praten over migratiestromen.
Hij heeft in dit verband een boek geschreven, ‘ In Defense of Migration’.
Hij wil bij
migratie een onderscheid maken tussen twee vormen:
1.
De
deels illegale migratie in Europa en de Verenigde Staten van voornamelijk
minder of ongeschoolden
2.
De
braindrain van geschoolden en hoger opgeleiden vanuit de ontwikkelingslanden
![]() |
Jagdish Bhagwatti |
Daarbij
zitten er volgens hem aan migratie 6 dimensies. 3 dimensies hebben betrekking
op doellanden en 3 op de vertreklanden. Eerst de doellanden.
1.
De
economische dimensie. In de fabrieken voor 1973 was er een economische noodzaak
om migranten, de ongeschoolde gastarbeiders, te laten komen. Ze waren nodig
in de fabrieken. Maar aan deze fabrieksarbeid is in het westen minder behoefte.
Door robotisering van de productie staan er aan het eind van de lijn twee ongeschoolde
mensen die het productieproces in da gaten houden. Er zijn nu juist mensen
nodig die goed geschoold zijn om machines te ontwerpen en om eventuele
problemen met de robot te kunnen oplossen. Dus de vraag is veranderd van
ongeschoolde arbeid naar geschoolde arbeid (skilled labour). Nu zijn
ongeschoolden vaak werkzaam in de restaurantservice, bij het schoonmaken en
allerlei ongeschoolde functies op vliegvelden, etc. Je zou kunnen zeggen dat de
lonen te laag liggen (hij gebruikte een specifieke Engelse economische term) en
dat die prijs voor de witte mensen te laag ligt om hen ertoe te brengen dat
werk te doen. Je zou kunnen zeggen dat voor de zwarte mensen in Amerika
hetzelfde geldt. En het geldt ook voor de een-oudergezinnen. Het is ook zo, in
getto’s in Amerika kunnen de jongeren en anderen in de criminaliteit en de drugs snel veel meer geld verdienen, dat is rendabeler dan een onderbetaald
schoonmaakbaantje. Dus ze doen het niet. Ook op het gebied van huishoudelijk
management is er in de doellanden een duidelijke vraag. Er is dus nog wel vraag
naar ongeschoolden, maar de situatie is totaal anders dan bij de traditionele
gastarbeid. Een ander punt zijn de hooggeschoolden. Landen beconcurreren elkaar
om deze hooggeschoolden, dus er is een redistribution of needs. Bush heeft nu
regulariserings maatregelen genomen. Er zal een nieuwe vraag naar ook
ongeschoolden ontstaan door de terugval van het geboortecijfer. Er zijn allerlei
projecties in dit verband naar de toekomst. Men is bang voor situaties als in
Duitsland en Italië. Dus als je de beroepsbevolking in stand wilt houden heb je
migranten nodig, Je hebt jonge mensen nodig die premies betalen.
2.
De
tweede dimensie heeft betrekking op de zekerheidsdimensie. In de Europese
landen worden maatregelen getroffen om de toestroom in te perken cq te
reguleren. Denk maar eens aan de Schengen akkoorden. Deze maatregelen en pogingen
beïnvloeden het migratiedebat. Zou je kunnen stellen dat er meer onzekerheid
ontstaat, dus onhoudbaarheid van de verzorgingsstaat door migratie? Die
stelling is niet bewezen.
3.
De
derde dimensie heeft betrekking op de sociale implicaties zoals die
bijvoorbeeld in de Verenigde Staten bestaan. De democraten zeiden: de influx
van illegalen gaat tot een onderklasse leiden die concurreert met de zwarte
bevolking. Zij voerden een ‘ distribution policy’. Denk aan de zwarte socioloog
Julius Wilson. De democraten zeiden over de migratie: die illegalen moeten min
of meer tegengehouden worden. Ze sloten daarbij in feite een soort
monsterverbond met rechtsen/conservatieven die tegen immigratie waren. Maar dan
de Amerikaanse vakbonden. De AFCIO was eerst tegen de immigratie, maar heeft
haar standpunt totaal omgekeerd. De Republikeinen zeiden ook: je kunt de
migratie niet stoppen. De illegalen blijven hier toch. We zullen ermee moeten
leven in plaats van steeds maar te proberen ze weg te krijgen. We moeten midellen
bedenken (constructing models) om hen te legaliseren en de vakbonden zeiden in
dat model moet ook zitten dat ze lid van de vakbond worden en dan verbeteren we
onze eigen en hun positie. Dat is een complete ommekeer in het denken van de
vakbonden. De Democraten weten dit. De Europese situatie is hetzelfde. Kijk
naar Duitsland met zijn oude gastarbeidsers systeem, waar Bhagwati een studie van
heeft gemaakt. Hij was enige tijd geleden op een demonstratie in Duitsland waar
de vakbonden zeiden: het gaat om hun en onze rechten. Hun strijd is onze
strijd. Vervolgens maakt hij half in het Duits en half in het Engels een witz
over: Mein Kampf. De migratie heeft verregaande sociale implicaties: wat
gebeurt er met onze werkers en armen en met hen.
Vervolgens
zijn er drie dimensies die betrekking hebben op de zendende landen.
1.
Er
is een brain drain van geschoolde arbeid. Daarbij kun je twee groepen van
landen onderscheiden: allereerst landen als India, Argentinië, Zuid-Korea. Daar
is de emigratie van geschoolden, de brain drain een grote kans en zo beschouwd
men het ook. Er worden zelfs instituten en universiteiten gedeeltelijk
opgericht om bijvoorbeeld hooggeschoolde verpleegsters naar het buitenland te
sturen. Het is duidelijk dat die instituten speciaal voor dat doel werden
opgericht. De policy is maximale access tot deze instituten. Bij de Afrikaanse
landen ligt dit geheel anders. Deze landen verliezen veel te veel geschoolde
arbeidskrachten (skilled manpower) en in de landen met vroeger koloniale
regiems en de burgeroorlogen is er een groot gebrek aan getrainde mensen.
Zonder skills is ontwikkeling van die landen niet mogelijk. De middengroepen
verdwijnen uit die landen, er is een gebrek aan geschoolden en dit hangt samen
met de burgeroorlogen die daar worden gevoerd. Relatie vrijhandel/
protectionisme met outflux dus market access heeft negatieve gevolgen.
2.
De
illegale migratie van ongeschoolden. Iedereen is gelukkig. De migranten sturen geld
naar huis, dus dat is goed. De hooggeschoolde migranten doen dat veel minder. Hij
zegt dat grote sociale ongelijkheid ook een zegen kan zijn. Beter 1 biljonair
dan 100 miljonairs. Bij niet al te grote
beloningsverschillen wordt de luxe goederen industrie van overbodige producten
bevorderd. Want mensen die een klein beetje meer hebben, die gaan dat gebruiken
om luxe goederen te kopen zoals plezierjachten. Als er veel mensen zijn die wat
minder verdienen en een kleine groep die zeer veel heeft, dan is dat niet zo'n
probleem, want die zeer rijken hebben ook wel een plezierjacht, maar ze hebben
zoveel geld, daar kunnen ze niet alleen maar plezierjachten van kopen dus ze
zullen met dat vele geld iets moeten en dan wordt het gewoon geherinvesteerd in
nuttige productie. Dit soort sociologische noties cq bestudering ten aanzien
van sociale ongelijkheid en de economische gevolgen ervan zou meer bestudeerd
moeten worden.
3.
De derde dimensie heeft betrekking
op de mensenrechten en op de sociale gevolgen van het verblijf van illegalen en
in hun leefsituatie. Over mensen rechten zegt hij het een en ander maar met
name over de gevolgen van de migratie op het gebied van taal en talen. In de
Verenigde Staten heeft de illegale migratie, waarbij men mensen in de
illegaliteit hield, tot gevolg dat de Verenigde Staten een multi-talen
gemeenschap aan het worden zijn, vooral ook door de komst van Latino’ s met Spaans
naast Engels. Maar ook in andere opzichten een meertalige samenleving. Het
isolement waarin illegalen leven en de noodzaak bijvoorbeeld Spaans te kennen
om je in de eigen groep cq de onderkant van de samenleving overeind te houden
heeft grote gevolgen op taalgebied. In dit verband haalt hij een jiddische witz
aan. Een Pakistaanse man, die alleen een voor anderen onverstaanbaar Pakistaans
dialect sprak begaf zich illegaal naar Amerika en kwam terecht in de winkel van
een Joodse man in New York en vroeg of die werk voor hem had. Dat was het
geval. Dat duurde enige tijd en toen werd een van de joodse klanten door de
Pakistaanse man in het jiddisch aangesproken toen hij een bezoek bracht aan de
winkel. De bezoeker was blij verrast en sprak de eigenaar van de winkel erop
aan. Wat geweldig dat deze Pakistaanse man jiddisch spreekt en.. de
winkeleigenaar schrok en bracht zijn wijsvinger naar zijn lippen. ‘Sshht, he
thinks I am learning him English’.
Dan volgt de discussie. De notulist heeft
daarvan het volgende genoteerd: professor Bhagwati zegt dat er twee vormen van
globalisering zijn, de economische en die van de Civil Society. Hij wil een
mondiaal migratie-instituut dat als eerste taak heeft om migratie politieken te
inventariseren en ‘ best practices’ naar voren te brengen. Dit naar analogie
van de ILO waarbij de twee vormen van globalisering samenkomen en er overleg
kan plaatsvinden. Er moet niet op basis van theoriën van bovenaf gewerkt worden maar
gekeken worden naar de best practices, die elkaar beïnvloeden. Hij heeft
kritiek op het mondialiseringsconcept van allerlei analytici en de anders
globalisten waarbij alle onrechtvaardige toestanden in de wereld worden
teruggebracht tot het mondialiserings verschijnsel. Alles wordt aan dat fenomeen
toegewezen. In dit verband haalt hij aan dat hij als adviseur van Kofi Anan bij
de VN steeds maar weer rapporten onder ogen kreeg waarin stond als gevolg van
de mondialisering… en dan werd een of ander verschijnsel genoemd. Hij zei tegen
Kofi Anan: ‘ what the hell has this to do with mondialisation’. Verder blijkt
kort uit de discussie dat hij over de samenhang verzorgingsstaat vs migratie
meningen heeft die tegenovergesteld aan die van Entzinger zijn, die ook in de
zaal zit. Maar hij zegt erbij dat hij van de Nederlandse situatie niet veel
weet.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten