Evaluatie Derde Kamer
Bij de Derde Kamer haden we de volgende uitgangspunten/gedachten.
1. De Derde Kamer moet organisatorisch en inhoudelijk een
alternatief zijn voor politieke partijen en het overtheidsbeleid. Het is de bedoeling, buiten politieke partijen en overlegstrukturen met de overheid om een soort tegenbeweging op te
bouwen, die zich niet laat inkapselen en die met name de
thema's demokratie, migratie, armoede en milieu met elkaar in
verband brengt. Een beweging nadrukkelijk tegenover de huidige
politiek/beleid.
2. Sociale bewegingen zijn in Nederland one issue bewegingen
geworden, die zich maar met een bepaald onderwerp bezig houden, zodat er geen over all analyse van de maatschappij en het
formuleren van een alternatief daarvoor tot uitgangspunt
gekozen wordt. Een visie op het geheel ontbreekt. Verder zijn
er ook organisatorisch weinig kontakten tussen de mensen, die
in een bepaalde sociale beweging aktief zijn. Er zou bij deze
mensen wel eens een grote behoefte kunnen bestaan om met
andere bewegingen in kontakt te komen en gezamenlijk een
alternatief te ontwikkelen. De Derde Kamer kan als functie
hebben, deze mensen met elkaar in kontakt te brengen en dat
gezamenlijke alternatief te ontwikkelen.
3. We moeten daarbij niet een van te voren geformuleerd alternatief op tafel leggen, maar van onderop, dwz de mensen uit de
verschillende sociale bewegingen moeten al diskussierende met
elkaar tot de formulering van een gemeenschappelijk inhoudelijk alternatief komen. De tijd is voorbij, dat je een verklaring dropte van bovenaf en daar dan aanhang vopor probeerde te
werven. De mensen zijn mondig genoeg om zelf dingen te formuleren.
Hierover hebben echter voortdurend diskussies in de Derde
Kamer plaatsgevonden, vanaf het begin. Het besluit is in feite geweest, dit niet te doen.
4. Aansluitend bij het niet van bovenaf opleggen van analyses
en methoden om dingen te bereiken moeten we proberen op lokaal
nivo plaatselijke Derde Kamers te ontwikkelen, waarbij de
mensen uit verschillende sociale bewegingen die de plaatselijke situatie goed kennen samen op lokaal nivo aktief worden
vanuit een bredere visie (glokalisering). Deze plaatselijke
coalities van derde kamers vormen een soort federatie op
landelijk nivo, de landelijke Derde Kamer.
5. De tijd is rijp voor een dergelijk alternatief. Er is een
krisis in het besluitvormingssysteem, die de legitimatie ervan ondergraaft. Mensen geloven steeds minder in de huidige politiek. Door de privatisering van publieke taken, het ontstaan
van een neo-liberaal Europa en andere faktoren wordt de macht
van de nationale staat als regulerende instantie uitgehold. Politieke partijen spreken steeds minder mensen aan, omdat men
het geloof in de huidige politiek heeft verloren. Dit is oa
genanalyseerd in de eerste grote brochure van de Derde Kamer.
De Derde Kamer zal een alternatief zijn voor mensen, om zich
bij aan te sluiten. Er kan een tamelijk radikaal links alternatief ontstaan voor de huidige politiek, die enige aanhang en
invloed heeft.
De bovenstaande doelstellingenen klinken zeer ambitieus, en misschien zijn onze ambities iets minder geweest, maar ik
geloof, dat ik de belangrijkste uitgangspunten van de Derde Kamer in haar opzet wel heb genoemd.
De praktijk bleek wat weerbarstiger dan de teorie.
Wat is er, sinds de oprichting van de Derde Kamer de afgelopen
jaren gebeurd?
1. De Derde Kamer heeft geen coalities kunnen vormen met
andere groeringen, waarbij de Derde Kamer een duidelijk gezicht had en een meerwaarde vormde ten opzichte van die andere
groeperingen. Daarvoor zijn verschillende redenen. De opzet
van een nieuw links blad als coalitie tussen Konfrontatie, Autonoom Centrum, SAP en Lekker Fris is mislukt, evenals het
projekt van Konfrontatie zelf. In Amsterdam kwam er geen coalitie tussen het referendum komitee en de Derde Kamer. Wij
hebben een konferentie belegd, op basis van oa een kritiek op
het referendumkomitee, dat zij de nationalistisch-Amsterdamse
sentimenten probeerden uit te spelen, en dat het om meer ging
dan groot of klein Amsterdam. Wij wilden op de konferentie de
inhoudelijke achtergronden van het ontstaan van groot-amsterdam naar voren brengen, zodat de diskussie over demokratie en
lokale ekonomie inhoudelijk nieuwe impulsen zou krijgen. Dit
is niet begrepen. De doelstellingen van de Derde Kamer bleven
abstrakt en vaag.
2. In sociale bewegingen bleek het opzetten van one-issue groeperingen met een specifiek doel een bewuste politiek te
zijn, in het licht van de onmogelijkheden op dit moment in Nederland op werkelijk grote sociale bewegingen van de grond
te krijgen, op basis van een gemeenschappelijke analyse, die de
regering onder druk zetten. Wijnand Duivendak heeft daar oa een
intervieuw over gegeven. De behoefte, met andere sociale
bewegingen te praten bleek niet zo groot, en het is vanuit een specifieke beweging ook mogelijk, een totaal analyse te maken.
De ervaringen met het Platform naar een Ander Europa hebben
mij geleerd, dat zeker bij de kaderleden van verschillende
groeprringen geen behoefte bestaat aan langdurige coalities.
Men komt alleen tot gelegenheidscoalities, naar aanleiding van
gebeurtenissen, die zich voordoen. (De Europese Top)
PvdL
Geen opmerkingen:
Een reactie posten