Het
beeld wat uit de statistieken naar voren komt is dat de stijging van de
werkgelegenheid vooral ten goede komt aan twee groepen:
1.
Mensen, die niet tot de loonafhankelijke beroepsbevolking behoorden, zoals
huisvrouwen en zelfstandigen die een baan in loondienst aanvaarden
2.
Jongeren, die nog geen 35 jaar zijn.
Met
name onder vrouwen, allochtonen en ouderen boven de 35 blijft de werkloosheid
toenemen.
Meer
dan de helft van het aantal langdurig werklozen behoort tot de leeftijdscategorie
boven de 35 jaar. Van cliënten van de sociale dienst heeft 40% een uitkering
van vier jaar of langer. Het aantal mensen, dat langer dan vier jaar werkloos
is neemt toe.
Deze
groepen worden door de arbeidsbemiddeling nauwelijks bereikt. In 1997 werd door
arbeidsvoorziening 15% van de werklozen bemiddeld. 7% van de langdurig
werklozen werd bemiddeld. Vooral kleine en middelgrote bedrijven maken gebruik
van arbeidsvoorziening, grote nauwelijks. Als je bedenkt, dat plaatsing op een
scholings- of bemiddelingstraject en tijdelijk werk ook wordt meegerekend als
een succesvolle bemiddeling, is glashelder, dat het huidige systeem niet deugt.
Toch gaat men voort op de weg van een onoverzichtelijke lappendeken van
projekten en projektjes, waarbij middels voortrajecten 'soft skills' worden
aangeleerd, zoals sollicitatie en motivatietrainingen in combinatie met de
druk van strafkortingen.
Volgens
ons moeten de volgende maatregelen worden genomen om de situatie te verbeteren.
1.
Met name grote bedrijven moeten op hun personeelsbeleid worden aangesproken.
Zij lijken zich aan de door de overheid opgezette werkgelegenheidsprogramma's
te onttrekken. Pogingen vanuit de gemeenschap, langdurig werklozen aan het werk
te helpen worden door hen niet gesteund. (uitzonderingen daargelaten). In
Zuid-Oost zijn er plannen, bij de vestiging van nieuwe bedrijven, bij de
opstelling van een kontrakt voor gronduitgifte het bedrijf te verplichten,
mensen uit de wijk in dienst te nemen. Dit gebeurt bij het IJ-burg projekt en bij
de MOJO-popconcerten. Dit moet op veel grotere schaal gebeuren. Hierover zou
overleg moeten plaatsvinden met het grondbedrijf.
2.
Het onder druk zetten van werklozen middels strafkortingen werkt niet. Hun
kansen op de arbeidsmarkt worden er niet door vergroot, het heeft eerder een averechts effect, omdat met name langdurig werklozen meer schroom zullen hebben
bij de diverse instanties aan te kloppen voor ondersteuning. Deze groep moet in
positieve zin worden benaderd, door vrijstelling van de sollicitatieplicht en
de betere invoering van premies voor vrijwilligerswerk.
3.
Deze positieve benadering moet ook tot uiting komen in een betere
bijverdiensteregeling, waarvan nu verschillende groepen zijn uitgesloten. Het
is een bekend feit, dat veel mensen bij de aanvaarding van betaald werk er
financieel niets mee opschieten. Dit als voorschot op de belastinghervorming; stel
werklozen met een gedeeltelijk, door de ficus te verstrekken basisinkomen in
staat zowel hun eigen armoedeval te overwinnen en een groot deel van het
immense leger trainers, opleiders, scholingsdeskundigen, bemiddelaars en coördinatoren kan
iets anders gaan doen.
4.
Meer faciliteiten en voorzieningen om langdurig werklozen en anderen, waarbij
men uitgaat van de initiatieven van de werklozen zelf. Daarbij kan gedacht
worden aan projekten mensen zonder werk, waarbij met betrekkelijk weinig kosten
een grote groep werklozen kan worden bereikt.
De
Centra voor Werk en inkomen
De
CWI's zullen nog veel discussies losmaken. Dit is nu al het geval over een
experiment in Amsterdam Zuid-Oost, waarbij verstrekking van alle uitkeringen en
arbeidsbemiddeling worden uitgevoerd door dezelfde commerciële organisatie. Wij
willen over dit experiment en de CWI 's enkele punten noemen.
De
(gedeeltelijke) privatisering van de arbeidsvoorziening brengt grote gevaren
met zich mee. Nu al; is het zo, dat rechten en plichten van de werkzoekenden en
van de overheidsinstanties alleen in algemene termen zijn geformuleerd, en dat
er bij konkrete voorstellen van een van beide zijden onduidelijk is, in
hoeverre dit verplicht is of niet en een eventuele sanctie kan volgen. Hierdoor is
er in de gesprekken tussen arbeidsbemiddelaars of sociale dienst ambtenaren
enerzijds en cliënten anderzijds een groot schemergebied, waarin rechten en
plichten niet duidelijk zijn geformuleerd. Ook bij wat bekend is over het
nieuwe experiment in zuid-oost zijn de rechten van de cliënten vaag gehouden,
zodat de funktionarissen alle kanten uit kunnen. Bij privatisering van de
arbeidsbemiddeling, waarbij de demokratische controle van de overheid op
afstand komt te staan en de bemiddelaar financiële belangen heeft bij de
bemiddeling, kunnen de rechten van cliënten nog verder ondergesneeuwd raken en
bestaat het gevaar, dat in het geheel geen rekening meer wordt gehouden met hun
wensen, waarbij ze op een oneigenlijke manier onder druk worden gezet.
Bovendien zullen de commerciële bedrijven de 'krenten' uit de pap vissen,
waarbij de langdurig werklozen doorgeschoven zullen worden naar de resten van
de publieke arbeidsbemiddeling. Bovendien zijn voor deze commerciële instanties
werkenden, die ander werk zoeken of mensen die geen uitkering hebben niet
interessant, omdat men toe wil naar een systeem, waarbij een deel van het
bespaarde uitkeringsgeld ter beschikking komt van de commerciële organisatie.
Er
zijn in de nieuwe opzet van de CWI 's en het experiment in zuid-oost geen
garanties op behoorlijk betaald werk. Het enige wat gebeurt is, dat nog
zwaarder aan de mensen wordt gesleuteld, maar waar zijn de banen voor die
mensen? Individuele beoordeling betekent voor veel werkzoekenden dat hun
rechten vaag zijn of afwezig.
Er
moet door de centrale stad een duidelijker regie worden gevoerd over het
werkgelegenheidsbeleid en de arbeidsbemiddeling, voor zover dat onder haar
verantwoordelijkheid valt, in samenwerking met arbeidsvoorziening, waarbij de
werkzoekenden in gesprekken met arbeidsbemiddelaars beter weten waar ze aan toe
zijn.
De
gang van zaken bij de opzet van het experiment in zuid-oost en de
onderhandelingen over de nieuwe CWI 's waarbij hoge ambtenaren in
achterkamertjes langdurig onderhandelen waarbij ieder zijn eigen winkeltje wil
veiligstellen, zonder dat de politiek erbij betrokken is, is symptomatisch voor
de huidige situatie. Er moet een openbaar debat over de organisatie van de
arbeidsbemiddeling in Amsterdam komen, voordat alles in binnenkamertjes in
feite al besloten is!
PvdL
Geen opmerkingen:
Een reactie posten